Манол Гойгаджиев: Търговският център ще играе ролята на онлайн ритейлър

Трябва ли моделът на моловете да се промени, за да могат да имат бъдеще?

– Промяната в моловете започна още преди пандемията. Породи се основно от еволюцията на онлайн търговията. Често се коментира и мога да потвърдя, че пандемията само ускори някои процеси, които щяха да се развият, но в по-дълъг период от време. Много търговци преди пандемията изобщо нямаха собствени онлайн магазини, но това се промени за няколко месеца. Онлайн търговията беше ограничена в рамките на до 10% от продажбите, което в световен мащаб е ниско средно ниво. Сега индикациите са, че делът й достига 15 – 20%, а в някои случаи по изключение – до 30%.

Търговските центрове със сигурност ще стават по-привлекателни и интерактивни, така че да дават на клиентите преживяване, което не може да бъде получено онлайн. Освен стандартното пазаруване в моловете ще се откриват все повече развлечения, интересни ресторанти и концепции – изобщо предлагане, насочено към обогатяване на социалния живот на хората, за да се компенсират липсите, породени от изолацията по време на пандемията. Тази ключова трансформация отнема време и много усилия, но със сигурност я очакваме. Като цяло скучните търговски центрове няма да имат бъдеще. То принадлежи на интересните търговски центрове, които дават повече добавена стойност на клиентите си.

Има ли вече конкретни примери в България в това отношение или все още говорим хипотетично?

– Не е хипотетично. В условията на пандемията наблюдаваме, че миксът от наематели се пренастройва. Това, което виждаме, е, че големите търговци предпочитат да имат по-малко на брой, но по-големи магазини, а останалото да компенсират с онлайн продажбите си. И както се говори – големите стават по-големи, а силните – по-силни. При слабите сред тях ще има по-сериозна трансформация.

Тоест онлайн търговията ще има все по-голямо значение?

– Със сигурност ще има много повече omnichannel подходи, развити в търговските центрове. Начинът на пазаруване на потребителите е променен заради пандемията, а инструменти като Click&Collect, Call&Collect ще продължават да се налагат и ще стават все по-популярни.

 

Очаквам, че и самият търговски център ще играе ролята на онлайн ритейлър – под формата на online market place. Тоест, влизайки на сайта му, ще можем директно да си купим продукти от различни търговци, намиращи се в търговския център. Онлайнът ще се слива с традиционната търговия в самия търговски център.

Как се променя миксът от наематели в моловете?

– По време на пандемията видяхме да отварят концепции, които все още не са присъствали в търговските центрове. Ще има диверсификация. Стандартните магазини за дрехи и обекти за услуги ще бъдат допълнени с нови, нетипични за пространството концепции като хотели, болници, дори жилища. В софийски мол за първи път беше открита болница – нещо, което преди пет – седем години беше възможно само на теория. Очаквам също така да се предлагат повече услуги, които не са традиционни за търговския център, но които водят трафик към него.

Бъдещето на моловете минава ли през промени в отношенията с наемателите, да кажем, в търговските условия?

– Заедно с наемателите минахме през трудния период. Бих казал, че сме почти накрая. Ако не бяхме проявили гъвкавост, търговските центрове нямаше да ги има. Виждаме каква е ситуацията и се правят компромиси, търси се златната среда. Не всички търговци успяха да оцелеят по ред причини (финансови, проблеми със стока и персонал) и логично затвориха, но тези, които успяха да реагират бързо и адекватно на ситуацията, сега са много по-силни.

Интервюто от Боряна Генчева за capital.bg